Lapin ruskamatkailu on pian huipussaan – näin nautit pohjoisen väriloistosta ja luonnosta vastuullisesti

Tiedote | ti syysk. 17 15:01:00 2024

Jo syyskuun alussa alkava ruska-aika houkuttelee pohjoiseen Suomeen runsaasti erilaisia matkailijoita – yhä enemmän myös yksilömatkaajia. Matkailuyhtiö Lapland Hotels & Safaris on tunnettu vastuullisesta toiminnastaan, ja myös ruska-aikaan vastuullisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Jokainen voi myös itse pitää huolen siitä, millaisen jäljen jättää.

Ruska-aikaan matkailijoita odotetaan runsaasti Lapin hotelleihin ja eri kohteisiin. Pohjoisimmassa Lapissa ruska-aika alkaa jo syyskuun alkupuolella ja siirtyy siitä viikkojen edetessä etelämmäksi. Ruskan loiston ovat löytäneet yhä kasvavissa määrin ryhmien lisäksi myös omatoimimatkailijat. Lappi tarjoaakin tekemistä syksyllä niin aktiivilomailijoille kuin nautiskelijoillekin.

– Kaikille ruskavieraille on yhteistä se, että halutaan kokea ja nähdä vierailun aikana joko porukalla tai omatoimisesti luonnon kauneutta patikoiden, pyöräillen sekä lähituntureihin tutustuen. Usean Lapin kohteemme välittömässä läheisyydessä onkin kansallispuisto, sanoo Ylläs-Levin aluejohtaja Tommy Sippo.

– Levillä ruska-aikaa vietetään perinteitä kunnioittaen: siellä tarjotaan monipuolista ohjelmaa tanssiorkesterista ruskamaratoniin, joka kokoaa urheilun ystävät yhteen läheltä ja kaukaa. Ylläksellä puolestaan juhlitaan ruskaa tanssien Pirtukirkossa ja Lapland Hotels Ylläskaltiossa, elokuvia iltaisin katsellen ulkoelokuvateatterissa sekä nauttien Pallas-Ylläs kansallispuiston jylhistä maisemista, Lapland Hotels Saagan kylpylää unohtamatta, hän jatkaa.

Käytössä entistä tarkempi ruokahävikin seuranta

Lapland Hotels & Safarikselle vastuullisuus on tärkeimpiä arvoja, ja siihen kiinnitetään huomiota vuoden jokaisena päivänä kuten myös syyskaudella. Vuoden aikana käyttöön on uutena otettu entistä tarkempi ruokahävikin seuranta kaikissa ravintoloissa ja myös ruoan kotimaisuusastetta on kasvatettu entisestään: esimerkiksi aamiaispekoni on vaihdettu kotimaiseen.

– Ruokahävikissä pienilläkin teoilla on merkitystä. Teemme ruokahävikin seurantaa siitä näkökulmasta, miten voisimme itse tehostaa toimintaamme. Toki samalla muistutamme hotelliasiakkaitamme, että lautaset täytetään kohtuudella, koska ei porotkaan mässäile jäkälällä, kohdepäällikkö ja ympäristövastaava Maria Astrén sanoo.

Ruskasesogin jälkeen yhtiössä aletaan valmistautua vilkkaaseen talvikauteen. Lapin talvisesonki alkaa jo lokakuussa. Esimerkiksi Levillä avataan laskettelu- ja maastohiihtokausi lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna.

Näin matkailet vastuullisesti Lapissa – 4 vinkkiä

1. Älä jätä roskia luontoon tai taukopaikoille, vaan tuo omat, ja ehkä kaverinkin roskat pois.
2. Kulje vain merkityillä poluilla äläkä tallaa omia polkuja. Pohjoisen luonto on todella herkkä ja erityisesti tuntureilla uudet polut muodostuvat nopeasti ja luonto kuluu.
3. Vältä omien kivirakennelmien tekemistä tunturin huipulle. On havaittu, että tunturit alkavat muuttaa ulkonäköä rakennelmien myötä.
4. Nauti luonnosta sellaisena kuin se on. Näin luonto säilyy upeana myös seuraaville kävijöille ja sukupolville.

Kuvia: https://lapland.emmi.fi/l/ZrrXz9SrFDL7
Kuvaoikeudet: Lapland Hotels & Safaris

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Maria Astrén
Kohdepäällikkö
Lapland Hotels
maria.astren@laplandhotels.com

Tommy Sippo
Aluejohtaja, Ylläs & Levi
Lapland Hotels
Tommy.sippo@laplandhotels.com

Lapland Hotels & Safaris -matkailukokonaisuus tarjoaa pohjoisen elämyksiä kaikille aisteille. Sen muodostavat Suomen suurin yksityinen hotelliketju Lapland Hotels, Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris ja Lapland Ski Resorts. Koko konserni työllistää yhteensä noin 1 950 henkeä.

Lapland Hotelsiin kuuluu 20 hotellia, yli 2 600 huonetta ja huoneistoa sekä reilu 11 000 ravintolapaikkaa ympäri Suomen: Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Helsingissä, Tampereella, Oulussa, Kuopiossa ja Kartano & Kylpylähotelli Haikko Porvoossa.

Lapland Safaris tarjoaa ainutlaatuisia luontoaktiviteetteja Lapin viidessä kohteessa: Rovaniemellä, Ylläksellä, Saariselällä, Levillä ja Luostolla.

Lapland Ski Resorts muodostuu viidestä hiihtokeskuksesta, jotka sijaitsevat Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä. www.laplandhotels.com, www.laplandsafaris.com, www.haikko.fi