Tuoreen kyselyn mukaan kotimaan matkailu kiinnostaa edelleen – kaupunkikohteet kesämatkustajien suosiossa

Tiedote | to kesäk. 27 08:41:00 2024

Suomalaiset kesälomailijat suosivat tänä kesänä entistä enemmän kotimaan matkailua ulkomaille suuntautuvan vapaa-ajan matkustamisen rinnalla. Lapland Hotelsin teettämän kyselyn mukaan jopa 93 % vastaajista aikoo matkustaa tänä kesänä suosituissa kotimaan kohteissa. Kyselyyn vastanneiden keskuudessa matkustamisaikeet ulkomaille ovat laskeneet 5 % viime vuodesta.

Lapland Hotelsin touko-kesäkuussa toteuttamaan kyselyyn* vastasi vajaa 1 800 hotelliketjun kanta-asiakasta sekä Facebookin ja Instagramin käyttäjää. Kyselystä käy ilmi, että kotimaan sisällä matkustetaan tänä kesänä yhtä paljon kuin vuosi sitten. Vastaajista 36 % kertoo aikovansa suunnata kesällä myös ulkomaille.

Kyselyyn vastanneista 41 % matkustaa kesällä Lappiin, kun taas 80 % viettää lomaa Suomen kaupunkikohteissa.

– Kesälomamatkustus näyttää tutkimuksemme mukaan ennakoitua paremmalta ottaen huomioon yleisen taloustilanteen ja kuluttajaluottamuksen. Varausten tekeminen viime hetkellä on hyvin tyypillistä kesämatkailussa, joten tilanne elää kaiken aikaa, kertoo Lapland Hotelsin toimitusjohtaja Ari Vuorentausta.

Vilkkainta matkustusaikaa kotimaassa on heinäkuu. Lappiin matkustetaan myös elo-syyskuussa, kaupungeissa kesämatkailu käy vilkkaimmillaan heinäkuun lisäksi elokuussa.

– Kaupunkikohteista Helsinki ja Tampere ovat suosituimmat. Kyselyn mukaan seuraavaksi eniten matkustetaan Ouluun ja Kuopioon. Matkailijat arvostavat selkeästi palvelua ja vaivattomuutta, sillä suurin osa kyselyyn vastanneista majoittuu kesälomallaan hotelleissa, sanoo Vuorentausta.

Nähtävyydet, luonto ja ravintolat merkittävässä roolissa

Suomi on suuri maa, joka pitää sisällään monipuolisia matkailukohteita sekä rikasta ja vaihtelevaa luontoa: Lappi, Järvi-Suomi ja monet suurkaupungit tarjoavat lomalaisille hyvin erilaisia vaihtoehtoja.

– Kyselyn mukaan kesän matkakohteen valintaperusteissa korostuvat etenkin nähtävyydet, luontoaktiviteetit sekä erilaiset tapahtumat. Myös laadukkaalla ravintola- ja kulttuuritarjonnalla on merkitystä lomakohdetta suunniteltaessa. Laadukkaan ravintolakokemuksen nousu merkittäväksi tekijäksi ilahduttaa erityisesti, sillä olemme jo vuosia panostaneet menestyksekkäästi ravintolatarjontaamme ja saaneet tästä asiakkailtamme runsaasti kiitosta, kertoo Vuorentausta.

Lapissa kesämatkailijoita kiehtoo muun muassa maastopyöräily kansallismaisemissa ja -puistoissa. Myös jalkaisin patikointi on suosittua.

– Viime vuosina on kunnostettu runsaasti kävely- ja maastopyöräreittejä, joten Lapin luonnossa on loistavat mahdollisuudet ulkoiluun. Lapland Safaris tarjoaa kesällä Rovaniemen Ounasvaaralla ja Saariselällä kattavan vuokravälinevalikoiman, josta löytyy esimerkiksi fatbikeja, alamäkipyöriä sekä kajakkeja ja kanootteja. Saariselällä järjestetään kesälläkin opastettuja retkiä esimerkiksi paikalliselle husky- tai porotilalle, muistuttaa Vuorentausta.

Staycationit ovat kaikenikäisten suosiossa

Omalle kotipaikkakunnalle tai sen lähelle suuntautuvat staycation-minilomat ovat kasvattaneet suosiotaan tasaisesti niin kesäloma-aikana kuin sen ulkopuolella.

– Staycation-lomat kiinnostavat kaikenikäisiä vastaajia, niin nuoria kuin iäkkäämpiäkin, tulotasoon katsomatta. Myös vanhempi sukupolvi on löytänyt staycationit. Näkemyksemme mukaan niiden suosio piileekin osittain siinä, että staycationit ovat lyhytkestoisia, eikä niitä varten tarvitse matkustaa kauas. Toisin sanottuna ne ovat vaivaton ja halutessa melko edullinen tapa irtautua kotiympyröistä myös loma-aikaan, pohtii Vuorentausta.

*Kysely toteutettiin verkkokyselynä Lapland Hotelsin kanta-asiakkaille sekä Facebookin ja Instagramin käyttäjille 28.5. – 6.6.2024 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 757 henkilöä.

Kuvia: https://lapland.emmi.fi/l/s2MJFRPFmmtX
Kuvaoikeudet: Lapland Hotels & Safaris

Lisätietoja medialle: Ari Vuorentausta, toimitusjohtaja, Lapland Hotels, +358 400 419 896,
ari.vuorentausta@laplandhotels.com

Lapland Hotels & Safaris -matkailukokonaisuus tarjoaa pohjoisen elämyksiä kaikille aisteille. Sen muodostavat Suomen suurin yksityinen hotelliketju Lapland Hotels, Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris ja Lapland Ski Resorts. Koko konserni työllistää yhteensä noin 1 950 henkeä.

Lapland Hotelsiin kuuluu 19 hotellia, yli 2 600 huonetta ja huoneistoa sekä reilu 11 000 ravintolapaikkaa ympäri Suomen: Ylläksellä, Levillä, Saariselällä, Rovaniemellä, Oloksella, Luostolla, Kilpisjärvellä, Pallaksella ja Hetassa sekä Helsingissä, Tampereella, Oulussa, Kuopiossa ja Kartano & Kylpylähotelli Haikko Porvoossa.

Lapland Safaris tarjoaa ainutlaatuisia luontoaktiviteetteja Lapin viidessä kohteessa: Rovaniemellä, Ylläksellä, Saariselällä, Levillä ja Luostolla.

Lapland Ski Resorts muodostuu viidestä hiihtokeskuksesta, jotka sijaitsevat Ylläksellä, Luostolla, Oloksella, Pallaksella ja Rovaniemellä. www.laplandhotels.com, www.laplandsafaris.com, www.haikko.fi